Difference between revisions of "Kn Reading Skills Session 1"

From Karnataka Open Educational Resources
Jump to navigation Jump to search
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 8: Line 8:
  
 
6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ
 
6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ
 +
[[File:Reading1.png|alt=|left|frameless|528x528px]]
 +
<br>
  
Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.
 
  
{| class="wikitable"
 
|
 
  
  
  
 
+
Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.
|}
 
 
 
 
 
  
 
2.Ice Breaking activity  :-  Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad
 
2.Ice Breaking activity  :-  Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad
Line 68: Line 64:
  
 
Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
 
Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
 +
{| class="wikitable"
 +
|'''<u>The North Wind and the Sun</u>'''
  
'''ಕಾರ್ಯ: 2'''
 
 
'''ಉದ್ದೇಶ:''' ವಿವಿಧ ಶೈಲಿಯ ಓದುವಿಕೆಯ ಪರಿಚಯ.
 
 
'''ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು:'''
 
 
ಆಯೋಜಕನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ಕಾರ್ಯಗಳನ್ನು 3 ವಿಭಿನ್ನ ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತಾನೆ:
 
 
ಗುಂಪು 1 - ಪಠ್ಯವನ್ನು ಯಥಾವತ್ತಾಗಿ ಓದುವುದು.
 
 
ಗುಂಪು 2 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಕಥೆಯಂತೆ ನಿರೂಪಿಸುವುದು.
 
 
ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು.
 
 
'''Session 1 ಸೆಷನ್ 1'''
 
  
'''Sequence these pictures.'''
+
The North Wind and the Sun had a quarrel about which of them was the stronger. While they were disputing with much heat and bluster, a Traveller passed along the road wrapped in a cloak.
  
'''Purpose:'''   To make the learners read the story, pick the key points and condense the story to a maximum of 6-8 lines
+
"Let us agree," said the Sun, "that he is the stronger who can strip that Traveller of his cloak."
 
 
''':''' ಕಲಿಯುವವರು ಕಥೆಯನ್ನು ಓದುವಂತೆ ಮಾಡಲು, ಪ್ರಮುಖ ಅಂಶಗಳನ್ನು ಆರಿಸಿ ಮತ್ತು ಕಥೆಯನ್ನು ಗರಿಷ್ಠ
 
 
 
6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ
 
 
 
Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.
 
 
 
{| class="wikitable"
 
|
 
  
 +
"Very well," growled the North Wind, and at once sent a cold, howling blast against the Traveller.
  
 +
With the first gust of wind the ends of the cloak whipped about the Traveller’s body. But he immediately wrapped it closely around him, and the harder the Wind blew, the tighter he held it to him. The North Wind tore angrily at the cloak, but all his efforts were in vain.
  
 +
Then the Sun began to shine. At first his beams were gentle, and in the pleasant warmth after the bitter cold of the North Wind, the Traveller unfastened his cloak and let it hang loosely from his shoulders. The Sun's rays grew warmer and warmer. The man took off his cap and mopped his brow. At last he became so heated that he pulled off his cloak, and, to escape the blazing sunshine, threw himself down in the welcome shade of a tree by the roadside.
  
 +
Moral: Gentleness and kind persuasion win where force and bluster fail.
 
|}
 
|}
 
 
 
2.Ice Breaking activity  :-  Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad
 
 
ಸಂತೋಷ ಮತ್ತು ದುಃಖದ ಹೊರತಾಗಿ ವಿಭಿನ್ನ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ಪಟ್ಟಿ ಮಾಡಲು  ಫೆಸಿಲಿಟೇಟರ್ ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತದೆ
 
 
 
Expected answers are—excited angry jealous surprised tired bad etc
 
 
ನಿರೀಕ್ಷಿತ ಉತ್ತರಗಳು ಹೀಗಿವೆ- ಉತ್ಸಾಹಭರಿತ , ಕೋಪ, ಅಸೂಯೆ ಆಶ್ಚರ್ಯ,ದಣಿದ ,ಕೆಟ್ಟ
 
 
procedure to play the activity
 
 
ಚಟುವಟಿಕೆಯನ್ನು ಪ್ಲೇ ಮಾಡುವ ಕಾರ್ಯವಿಧಾನ
 
 
facilitator makes the participants to form a circle
 
 
ಆಯೋಜಕನು ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ಒಂದು ವೃತ್ತವನ್ನು ರಚಿಸುವಂತೆ ಮಾಡುತ್ತಾನೆ
 
 
 
He/she then turn towards the first participant ,and says …..angry
 
 
ನಂತರ ಅವನು /ಅವಳು ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗುತ್ತಾರೆ, ಹೇಳುತ್ತಾರೆ ...... ಕೋಪ
 
 
The first participant turns to the next participant and shows the angry  face
 
 
ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯು ಮುಂದಿನ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗಿ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾನೆ
 
 
Like wise everybody shows the angry face
 
 
ಅಂತೆಯೇ ಎಲ್ಲರೂ ಕೋಪ  ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾರೆ
 
 
facilitator then gives another feeling..game continues
 
 
ನಂತರ ಆಯೋಜಕನು ಮತ್ತೊಂದು ಭಾವನೆಯನ್ನು ನೀಡುತ್ತಾನೆ .. ಆಟ ಮುಂದುವರಿಯುತ್ತದೆ
 
 
'''Task: 2'''
 
 
'''Purpose:''' Introduction to different styles of reading.
 
 
'''Reading styles:'''
 
 
The facilitator assigns the following tasks to 3 different groups:
 
 
Group 1 - Reading a text in chunks as it is.
 
 
Group 2 - Narrating the same text as a story.
 
 
Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
 
  
 
'''ಕಾರ್ಯ: 2'''
 
'''ಕಾರ್ಯ: 2'''
Line 181: Line 109:
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|
 
|
 
 
 
  
 
|}
 
|}
Line 213: Line 138:
 
The first participant turns to the next participant and shows the angry  face
 
The first participant turns to the next participant and shows the angry  face
  
ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯು ಮುಂದಿನ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗಿ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾನೆ
+
ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್
 
 
Like wise everybody shows the angry face
 
 
 
ಅಂತೆಯೇ ಎಲ್ಲರೂ ಕೋಪ  ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾರೆ
 
 
 
facilitator then gives another feeling..game continues
 
 
 
ನಂತರ ಆಯೋಜಕನು ಮತ್ತೊಂದು ಭಾವನೆಯನ್ನು ನೀಡುತ್ತಾನೆ .. ಆಟ ಮುಂದುವರಿಯುತ್ತದೆ
 
 
 
'''Task: 2'''
 
 
 
'''Purpose:''' Introduction to different styles of reading.
 
 
 
'''Reading styles:'''
 
 
 
The facilitator assigns the following tasks to 3 different groups:
 
 
 
Group 1 - Reading a text in chunks as it is.
 
 
 
Group 2 - Narrating the same text as a story.
 
 
 
Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
 
 
 
'''ಕಾರ್ಯ: 2'''
 
 
 
'''ಉದ್ದೇಶ:''' ವಿವಿಧ ಶೈಲಿಯ ಓದುವಿಕೆಯ ಪರಿಚಯ.
 
 
 
'''ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು:'''
 
 
 
ಆಯೋಜಕನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ಕಾರ್ಯಗಳನ್ನು 3 ವಿಭಿನ್ನ ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತಾನೆ:
 
 
 
ಗುಂಪು 1 - ಪಠ್ಯವನ್ನು ಯಥಾವತ್ತಾಗಿ ಓದುವುದು.
 
 
 
ಗುಂಪು 2 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಕಥೆಯಂತೆ ನಿರೂಪಿಸುವುದು.
 
 
 
ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು.
 
 
 
 
 
Link to the story:
 
 
 
<nowiki>http://read.gov/aesop/143.html</nowiki>
 
 
 
 
 
'''You Tube link for the story:'''
 
 
 
'''<nowiki>https://youtu.be/0GGvRtuxglM</nowiki>'''
 
 
 
'''ಈಗ ನಾವು ಪಂಚತಂತ್ರದ ಕಥೆಗಳಲ್ಲಿ ಒಂದನ್ನು ನೋಡೋಣ'''
 
 
 
'''Video link…..  <nowiki>https://youtube.com/watch?v=AKCF0uadCs0&feature=share</nowiki>''' 
 
 
 
'''Reflection:'''
 
 
 
* How    do you think different styles of reading make a difference to learners at    the primary level?
 
 
 
Did you notice the difference in reading styles of the three groups?
 
 
 
* What    do you mean by chunk reading?
 
* What    is the difference between narrating and conversation form of reading
 
* Discussion  --facilitator elicits  from the participants
 
 
 
'''ಪ್ರತಿಫಲನ'''
 
 
 
1.     ವಿಭಿನ್ನ ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಮಟ್ಟದಲ್ಲಿ ಕಲಿಯುವವರಿಗೆ ವ್ಯತ್ಯಾಸವನ್ನುಂಟು ಮಾಡುತ್ತವೆ ಎಂದು ನೀವು ಹೇಗೆ ಭಾವಿಸುತ್ತೀರಿ?
 
 
 
ಮೂರು ಗುಂಪುಗಳ ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳಲ್ಲಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವನ್ನು ನೀವು ಗಮನಿಸಿದ್ದೀರಾ?
 
 
 
2.     ತುಂಡು ಓದುವಿಕೆ ಎಂದರೇನು?
 
 
 
3.     ಓದುವಿಕೆಯ ನಿರೂಪಣೆ ಮತ್ತು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದ ನಡುವಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೇನು?
 
 
 
 
 
 
 
'''Follow-up'''
 
 
 
    The facilitator divides the class into 4 groups and assigns a prose from Marigold-3 (prose - pg 81-82 and poem – pg, 43) to each group. S/he instructs as follows:
 
 
 
'''Group -1''' Read the text with expressions.
 
 
 
'''Group -2''' Narrate the lesson as a story.
 
 
 
'''Group - 3''' Present the lesson in the form of a conversation.
 
 
 
'''Group - 4''' Recite the poem of that unit,
 
 
 
-       While a group is presenting their task, the other groups refer to that particular unit from their textbooks.
 
[[Category:CELT in Kannada]]
 
[[Category:Kn Reading]]
 
[[Category:RIESI]]
 
<bs:pageaccess groups="RIESI" />
 

Latest revision as of 11:28, 6 June 2023

Session 1 ಸೆಷನ್ 1

Sequence these pictures.

Purpose:   To make the learners read the story, pick the key points and condense the story to a maximum of 6-8 lines

: ಕಲಿಯುವವರು ಕಥೆಯನ್ನು ಓದುವಂತೆ ಮಾಡಲು, ಪ್ರಮುಖ ಅಂಶಗಳನ್ನು ಆರಿಸಿ ಮತ್ತು ಕಥೆಯನ್ನು ಗರಿಷ್ಠ

6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ




Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.

2.Ice Breaking activity  :-  Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad

ಸಂತೋಷ ಮತ್ತು ದುಃಖದ ಹೊರತಾಗಿ ವಿಭಿನ್ನ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ಪಟ್ಟಿ ಮಾಡಲು  ಫೆಸಿಲಿಟೇಟರ್ ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತದೆ


Expected answers are—excited angry jealous surprised tired bad etc

ನಿರೀಕ್ಷಿತ ಉತ್ತರಗಳು ಹೀಗಿವೆ- ಉತ್ಸಾಹಭರಿತ , ಕೋಪ, ಅಸೂಯೆ ಆಶ್ಚರ್ಯ,ದಣಿದ ,ಕೆಟ್ಟ

procedure to play the activity

ಚಟುವಟಿಕೆಯನ್ನು ಪ್ಲೇ ಮಾಡುವ ಕಾರ್ಯವಿಧಾನ

facilitator makes the participants to form a circle

ಆಯೋಜಕನು ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ಒಂದು ವೃತ್ತವನ್ನು ರಚಿಸುವಂತೆ ಮಾಡುತ್ತಾನೆ


He/she then turn towards the first participant ,and says …..angry

ನಂತರ ಅವನು /ಅವಳು ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗುತ್ತಾರೆ, ಹೇಳುತ್ತಾರೆ ...... ಕೋಪ

The first participant turns to the next participant and shows the angry  face

ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯು ಮುಂದಿನ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗಿ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾನೆ

Like wise everybody shows the angry face

ಅಂತೆಯೇ ಎಲ್ಲರೂ ಕೋಪ  ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾರೆ

facilitator then gives another feeling..game continues

ನಂತರ ಆಯೋಜಕನು ಮತ್ತೊಂದು ಭಾವನೆಯನ್ನು ನೀಡುತ್ತಾನೆ .. ಆಟ ಮುಂದುವರಿಯುತ್ತದೆ

Task: 2

Purpose: Introduction to different styles of reading.

Reading styles:

The facilitator assigns the following tasks to 3 different groups:

Group 1 - Reading a text in chunks as it is.

Group 2 - Narrating the same text as a story.

Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.

The North Wind and the Sun


The North Wind and the Sun had a quarrel about which of them was the stronger. While they were disputing with much heat and bluster, a Traveller passed along the road wrapped in a cloak.

"Let us agree," said the Sun, "that he is the stronger who can strip that Traveller of his cloak."

"Very well," growled the North Wind, and at once sent a cold, howling blast against the Traveller.

With the first gust of wind the ends of the cloak whipped about the Traveller’s body. But he immediately wrapped it closely around him, and the harder the Wind blew, the tighter he held it to him. The North Wind tore angrily at the cloak, but all his efforts were in vain.

Then the Sun began to shine. At first his beams were gentle, and in the pleasant warmth after the bitter cold of the North Wind, the Traveller unfastened his cloak and let it hang loosely from his shoulders. The Sun's rays grew warmer and warmer. The man took off his cap and mopped his brow. At last he became so heated that he pulled off his cloak, and, to escape the blazing sunshine, threw himself down in the welcome shade of a tree by the roadside.

Moral: Gentleness and kind persuasion win where force and bluster fail.

ಕಾರ್ಯ: 2

ಉದ್ದೇಶ: ವಿವಿಧ ಶೈಲಿಯ ಓದುವಿಕೆಯ ಪರಿಚಯ.

ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು:

ಆಯೋಜಕನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ಕಾರ್ಯಗಳನ್ನು 3 ವಿಭಿನ್ನ ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತಾನೆ:

ಗುಂಪು 1 - ಪಠ್ಯವನ್ನು ಯಥಾವತ್ತಾಗಿ ಓದುವುದು.

ಗುಂಪು 2 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಕಥೆಯಂತೆ ನಿರೂಪಿಸುವುದು.

ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು.

Session 1 ಸೆಷನ್ 1

Sequence these pictures.

Purpose:   To make the learners read the story, pick the key points and condense the story to a maximum of 6-8 lines

: ಕಲಿಯುವವರು ಕಥೆಯನ್ನು ಓದುವಂತೆ ಮಾಡಲು, ಪ್ರಮುಖ ಅಂಶಗಳನ್ನು ಆರಿಸಿ ಮತ್ತು ಕಥೆಯನ್ನು ಗರಿಷ್ಠ

6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ

Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.


2.Ice Breaking activity  :-  Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad

ಸಂತೋಷ ಮತ್ತು ದುಃಖದ ಹೊರತಾಗಿ ವಿಭಿನ್ನ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ಪಟ್ಟಿ ಮಾಡಲು  ಫೆಸಿಲಿಟೇಟರ್ ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತದೆ


Expected answers are—excited angry jealous surprised tired bad etc

ನಿರೀಕ್ಷಿತ ಉತ್ತರಗಳು ಹೀಗಿವೆ- ಉತ್ಸಾಹಭರಿತ , ಕೋಪ, ಅಸೂಯೆ ಆಶ್ಚರ್ಯ,ದಣಿದ ,ಕೆಟ್ಟ

procedure to play the activity

ಚಟುವಟಿಕೆಯನ್ನು ಪ್ಲೇ ಮಾಡುವ ಕಾರ್ಯವಿಧಾನ

facilitator makes the participants to form a circle

ಆಯೋಜಕನು ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ಒಂದು ವೃತ್ತವನ್ನು ರಚಿಸುವಂತೆ ಮಾಡುತ್ತಾನೆ


He/she then turn towards the first participant ,and says …..angry

ನಂತರ ಅವನು /ಅವಳು ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗುತ್ತಾರೆ, ಹೇಳುತ್ತಾರೆ ...... ಕೋಪ

The first participant turns to the next participant and shows the angry  face

ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್