Difference between revisions of "टीआईईई (TIEE) - हिंदी कार्यशाला I - सितंबर 2023"

From Karnataka Open Educational Resources
Jump to navigation Jump to search
Line 19: Line 19:
 
|1
 
|1
 
|11:00 AM <big>से</big> 12:15 PM
 
|11:00 AM <big>से</big> 12:15 PM
|The role of Stories in Language Learning
+
|<big>हिंदी क्यों सीखें?</big>
|1. Shared context understanding,
+
|<big>1. हिंदी भाषा के सार और आकर्षण को समझना,</big>
2. Myths related to language learning
+
<big>2. तीसरी भाषा के रूप में हिंदी सीखने के महत्व को समझना,</big>
  
3. How stories can address language-learning issues
+
<big>3. हिंदी कक्षा को छात्रों से जुड़ने के स्थान के रूप में कल्पना करना</big>
 
|Language Learning (mindmap image)
 
|Language Learning (mindmap image)
 +
|-
 +
|2
 +
|12:15 <big>से</big> 1:00 PM
 +
|<big>कहानी संसाधन - I</big>
 +
|1. Mock classroom session using a language lab story resource,
 +
2. Exploring related activities (on comprehension and vocabulary-building).
 +
|''"''" - Story Resource
 
|-
 
|-
 
! colspan="5" |'''Lunch (12:15 to 1:00 PM)'''
 
! colspan="5" |'''Lunch (12:15 to 1:00 PM)'''

Revision as of 02:46, 9 September 2023

कार्यशाला के उद्देश्य

  1. हिंदी के प्रति सराहना पैदा करना और तीसरी भाषा के रूप में हिंदी सिखाने के महत्व को प्रदर्शित करना।
  2. हिंदी भाषा को पढ़ाने और सीखने में आने वाली चुनौतियों को समझना, जिसमें शिक्षकों की गलतफहमियाँ और संभावित शैक्षणिक त्रुटियाँ भी शामिल हैं।
  3. भाषा सीखने में कहानियों की भूमिका को समझना।
  4. कक्षाओं में शैक्षणिक आवश्यकताओं को संबोधित करने के लिए डिजिटल संसाधनों का उपयोग करने के लिए शिक्षकों की क्षमताओं को मजबूत करना।
  5. कक्षा को सभी बच्चों के लिए एक प्रभावी शिक्षण स्थान बनाने के लिए डिजिटल प्रौद्योगिकियों के एकीकरण का प्रदर्शन करना।
  6. शिक्षकों को सुसंगत शिक्षण अनुभव के रूप में प्रौद्योगिकी एकीकरण का अनुभव करने और उसे आत्मसात करने में सक्षम बनाना।
  7. उच्च प्राथमिक हिंदी भाषा शिक्षकों के बीच सहकर्मी-शिक्षण के माध्यम से उनके निरंतर व्यावसायिक विकास के लिए 'सीखने का समुदाय' (लर्निंग कम्युनिटी) बनाना।

कार्यावली

संख्या समय सत्र सत्र का विवरण संसाधन
1 11:00 AM से 12:15 PM हिंदी क्यों सीखें? 1. हिंदी भाषा के सार और आकर्षण को समझना,

2. तीसरी भाषा के रूप में हिंदी सीखने के महत्व को समझना,

3. हिंदी कक्षा को छात्रों से जुड़ने के स्थान के रूप में कल्पना करना

Language Learning (mindmap image)
2 12:15 से 1:00 PM कहानी संसाधन - I 1. Mock classroom session using a language lab story resource,

2. Exploring related activities (on comprehension and vocabulary-building).

"" - Story Resource
Lunch (12:15 to 1:00 PM)
2 1:00 से 1:15 PM Energiser Exploring 'Voice-to-text' feature
3 1:15 से 2:00 PM Exploring Story Resources - I Demonstration of Language Lab resources through KIWIX phone application Download KIWIX app
4 2:00 से 2:45 PM Exploring Story Resources - II 1. Mock classroom session using the story resource on 'Pishi caught in a storm' and connecting it to the textbook lesson (Lighthouse)

2. Exploring related activities (on comprehension and vocabulary-building)

"Pishi caught in a storm" - Story Resource
Tea Break (2:45 to 3:00 PM)
5 3:00 से 3:45 PM Hands-on Session (In smaller groups) Each group will work on one story: Discussion on how the story can be used in their classroom teaching; Creating supplementary activities for stories Activity handout
6 3:45 से 4:15 PM Way forward Consolidation of topics covered and suggestions for integration into classroom teaching; Inputs and feedback from teachers 1. A simple guide to using stories as pedagogy

2. Feedback form

Resources

  1. Language Lab
  2. UDL Guidelines
  3. Access more stories in English and in other languages
  4. Poetry online
    1. Poems online (10,000 poems) available for download
    2. Access poems and upload your poems All Poetry
    3. Poetry foundation
  5. Mind map on 'Understanding language learning, misconceptions and Krashen's hypotheses'

Feedback

Please click this link to fill up the feedback form