Difference between revisions of "टीआईईई (TIEE) - हिंदी कार्यशाला I - सितंबर 2023"
Jump to navigation
Jump to search
Reha Sharma (talk | contribs) (Created page with "=== Workshop objectives === # Understanding challenges to Hindi language learning, including owing to misconceptions of teachers and pedagogical errors # Understanding the ro...") |
Reha Sharma (talk | contribs) |
||
Line 1: | Line 1: | ||
− | === | + | === '''<big>कार्यशाला के उद्देश्य</big>''' === |
− | # | + | # <big>हिंदी के प्रति सराहना पैदा करना और तीसरी भाषा के रूप में हिंदी सिखाने के महत्व को प्रदर्शित करना।</big> |
− | # | + | # <big>हिंदी भाषा को पढ़ाने और सीखने में आने वाली चुनौतियों को समझना, जिसमें शिक्षकों की गलतफहमियाँ और संभावित शैक्षणिक त्रुटियाँ भी शामिल हैं।</big> |
− | # | + | # <big>भाषा सीखने में कहानियों की भूमिका को समझना।</big> |
− | # | + | # <big>कक्षाओं में शैक्षणिक आवश्यकताओं को संबोधित करने के लिए डिजिटल संसाधनों का उपयोग करने के लिए शिक्षकों की क्षमताओं को मजबूत करना।</big> |
− | # | + | # <big>कक्षा को सभी बच्चों के लिए एक प्रभावी शिक्षण स्थान बनाने के लिए डिजिटल प्रौद्योगिकियों के एकीकरण का प्रदर्शन करना।</big> |
− | # | + | # <big>शिक्षकों को सुसंगत शिक्षण अनुभव के रूप में प्रौद्योगिकी एकीकरण का अनुभव करने और उसे आत्मसात करने में सक्षम बनाना।</big> |
+ | # <big>उच्च प्राथमिक हिंदी भाषा शिक्षकों के बीच सहकर्मी-शिक्षण के माध्यम से उनके निरंतर व्यावसायिक विकास के लिए 'सीखने का समुदाय' (लर्निंग कम्युनिटी) बनाना।</big> | ||
=== Agenda === | === Agenda === |
Revision as of 02:23, 9 September 2023
कार्यशाला के उद्देश्य
- हिंदी के प्रति सराहना पैदा करना और तीसरी भाषा के रूप में हिंदी सिखाने के महत्व को प्रदर्शित करना।
- हिंदी भाषा को पढ़ाने और सीखने में आने वाली चुनौतियों को समझना, जिसमें शिक्षकों की गलतफहमियाँ और संभावित शैक्षणिक त्रुटियाँ भी शामिल हैं।
- भाषा सीखने में कहानियों की भूमिका को समझना।
- कक्षाओं में शैक्षणिक आवश्यकताओं को संबोधित करने के लिए डिजिटल संसाधनों का उपयोग करने के लिए शिक्षकों की क्षमताओं को मजबूत करना।
- कक्षा को सभी बच्चों के लिए एक प्रभावी शिक्षण स्थान बनाने के लिए डिजिटल प्रौद्योगिकियों के एकीकरण का प्रदर्शन करना।
- शिक्षकों को सुसंगत शिक्षण अनुभव के रूप में प्रौद्योगिकी एकीकरण का अनुभव करने और उसे आत्मसात करने में सक्षम बनाना।
- उच्च प्राथमिक हिंदी भाषा शिक्षकों के बीच सहकर्मी-शिक्षण के माध्यम से उनके निरंतर व्यावसायिक विकास के लिए 'सीखने का समुदाय' (लर्निंग कम्युनिटी) बनाना।
Agenda
Sl. No. | Timing | Sessions | Session Details | Resources |
---|---|---|---|---|
1 | 11:00 AM to 12:15 PM | The role of Stories in Language Learning | 1. Shared context understanding,
2. Myths related to language learning 3. How stories can address language-learning issues |
Language Learning (mindmap image) |
Lunch (12:15 to 1:00 PM) | ||||
2 | 1:00 to 1:15 PM | Energiser | Exploring 'Voice-to-text' feature | |
3 | 1:15 to 2:00 PM | Exploring Story Resources - I | Demonstration of Language Lab resources through KIWIX phone application | Download KIWIX app |
4 | 2:00 to 2:45 PM | Exploring Story Resources - II | 1. Mock classroom session using the story resource on 'Pishi caught in a storm' and connecting it to the textbook lesson (Lighthouse)
2. Exploring related activities (on comprehension and vocabulary-building) |
"Pishi caught in a storm" - Story Resource |
Tea Break (2:45 to 3:00 PM) | ||||
5 | 3:00 to 3:45 PM | Hands-on Session (In smaller groups) | Each group will work on one story: Discussion on how the story can be used in their classroom teaching; Creating supplementary activities for stories | Activity handout |
6 | 3:45 to 4:15 PM | Way forward | Consolidation of topics covered and suggestions for integration into classroom teaching; Inputs and feedback from teachers | 1. A simple guide to using stories as pedagogy
2. Feedback form |
Resources
- Language Lab
- UDL Guidelines
- Access more stories in English and in other languages
- Poetry online
- Poems online (10,000 poems) available for download
- Access poems and upload your poems All Poetry
- Poetry foundation
- Mind map on 'Understanding language learning, misconceptions and Krashen's hypotheses'
Feedback
Please click this link to fill up the feedback form